Module description

International Business Consulting (IBC)

Integrated Case Study

Recommended prior knowledge

Kenntnisse aus der ABWL und den vorangegangenen Veranstaltungen wie z.B. Corporate Finance I und II, Cost Management, Marketing, Leadership Management

Teaching Methods Seminar
Learning objectives / competencies

Fähigkeit als Berater in einem komplexen, durch Interdependenzen der Aufgaben gekennzeichneten Projekt zielorientiert zu agieren; d.h.

- Planung und Umsetzung des Projekts und seiner Teilpläne

- Einbringen eines umfänglichen betriebswirtschaftlichen Know hows

- rollenspezifisches Agieren als Berater, u.a. auch als Moderator

Duration 1
SWS 4.0
Effort
Classes 22,5
Self-study / group work: 97,5
Workload 120 h
ECTS 4.0
Credits and Grades

Teil 1: Projektarbeit (auch Gruppenprfg. sind möglich)

Teil 2: Klausur (60min)

Ergebnis Teil 1 wird mit 70%, das Ergebnis Teil 2 mit 30% gewichtet

Die Modul-Note fließt gewichtet mit 5/90 in die Endnote ein

Responsible Person

Prof. Dr. R. Fischer

Max. Participants 20
Recommended Semester IBC 2
Frequency jedes Jahr (SS)
Usability

Die Inhalte des Moduls können ebenfalls für das hochschuleigene Parttime-Prg. „General Management" sowie für allgemeine betriebswirtschaftliche oder wirtschaftsingenieurwissenschaftlich Masterstudiengänge anderer Hochschulen (im In- u. Ausland) genutzt werden.

Lectures

Integrated Case Study

Type Seminar
Nr. IBC-09-01
SWS 4.0
Lecture Content

The final orientation of the lesson is to draw up a business plan for a new company.

Against the background of a defined idea of the product the students have to cover the following topics:

• Marketing / Production & Logistics Strategy
- defining a sales & production program (based upon informsationd from the market research)
- defining price policy, communication policy and distribution policy
- defining the production & logistics strategy (inclu-ding the strategic question of make or buy)
• Cost & Income Accounting based upon tools such as
- Standard Costing
- ABC (Activity Based Costing)
- Sales and profit planning
• Project Management
• Design & Implementation of an E-Commerce Application
• Deriving the Business Plan comprising the following as-pects (compulsory):
o Management Summary
o Product/product strategy
o Marketing
o Investment & Finance
o Fiscal year statements for the coming years (including financial ratios)

Different teams cover the mentioned topics. The quality of the results of the teams determines the quality of the final business plan which is decisive for the readiness of the in-vestors to invest.

Additional inputs to defined topics will be delivered.

Literature

Will be announced in the kick off-meeting.